DEČIJI VRTIĆ, ŠKOLA I DOM ZA UČENIKE TREBA DA BUDU BEZBEDNA I PODSTICAJNA SREDINA ZA SVU DECU I UČENIKE! | |
Zabrana nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja u ustanovi odnosi se na svakog – decu, učenike, zaposlene, roditelje i treća lica. | |
Ustanova (predškolska ustanova, osnovna i srednja škola i dom učenika) je DUŽNA da obezbedi uslove za sigurno i podsticajno odrastanje i razvoj deteta i učenika, zaštitu od svih oblika nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja i socijalnu reintegraciju deteta i učenika koje je izvršilo, odnosno bilo izloženo nasilju, zlostavljanju i zanemarivanju. | |
NASILJE, ZLOSTAVLJANJE I ZANEMARIVANJE U ŠKOLI | |
I. Definisanje pojmova nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja | |
II. Klasifikacija oblika nasilja | |
III. Kategorizacija nasilja | |
IV. Uloga i zadaci ustanove u zaštiti dece i učenika od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja | |
I. Definisanje pojmova nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja | |
Nasilje se definiše kao svaki oblik jedanput učinjenog ili više puta ponovljenog, verbalnog ili neverbalnog ponašanja koje za posledicu ima stvarno ili potencijalno ugrožavanje zdravlja, razvoja i dostojanstva učenika. | |
Zlostavaljanje obuhvata veliki broj različitih ponašanja, kojima se kontinuirano ugrožava fizički, psihički i moralni integritet učenika. | |
Zanemarivanje u obrazovno-vaspitnim ustanovama obuhvata propuste i nečinjenja odraslih u odnosu na učenike, čime se sprečava zdrav, svestrani razvoj učenika. | |
II. Klasifikacija oblika nasilja | |
http://www.tsz.edu.rs/test/images/nasilje/oblici.jpg" height="212" width="870"> | |
Emocionalno / psihičko nasilje: trenutno ili trajno ugrožavanje psihičkog ili emocionalnog zdravlja učenika Fizičko nasilje: stalno ili potencionalno telesno povređivanje učenika Elektronsko nasilje: zloupotreba informacionih tehnologija (mobilni telefon, internet i dr.) Seksualno nasilje: uključivanje učenika u seksualnu aktivnost koju oni ne shvataju i za koju nisu razvojno dorasli Socijalno nasilje: isključivanje učenika ili grupe učenika iz rada odeljenja Eksploatacija dece i učenika: odnosi se na rad dece i učenika u korist drugih osoba, organizacije ili ustanove. |
|
III. Kategorizacija nasilja | |
http://www.tsz.edu.rs/test/images/nasilje/prvi_nivo.jpg" height="598" width="870"> | |
http://www.tsz.edu.rs/test/images/nasilje/drugi_nivo.jpg" height="599" width="870"> | |
http://www.tsz.edu.rs/test/images/nasilje/treci_nivo.jpg" height="590" width="870"> | |
IV. Uloga i zadaci ustanove u zaštiti dece i učenika od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja | |
Na osnovu zakona, a u skladu sa specifičnostima rada, ustanova je u obavezi da u Godišnjem šlanu rada definiše Program zaštite od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja i da formira Tim za zaštitu od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja. | |
U ustanovi se preduzimaju: | |
mere prevencije: sve aktivnosti koje ustanova može da uradi da bi se sprečili i smanjilo nasilje, zlostavljanje i zanemarivanje. | |
interventne aktivnosti: mere i aktivnosti kojima se nasilje zaustavlja, osigurava bezbednost učesnika (onih koji trpe, čine ili svedoče), smanjuje rizik od ponavljanja, ublažavaju posledice za sve učesnike i prate efekti preduzetih mera. |